۱۵ مرداد ۱۳۸۶

مدیر مخابرات و اطلاعات غلط

مدیر شرکت مخابرات استان قزوین در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفته است ضریب نفوذ اینترنت در استان قزوین بیش از بیست درصد است. من با توضیح زیر ثابت می‌کنم این ضریب بیش از 5 درصد هم نیست!

شهر قزوین بر اساس آخرین سر شماری سال 1385، 355338 نفر جمعیت دارد. در قزوین 9 ISP با نامهای قزوین نت، پارسیان، البرزنت، فراسان، شوکا، سیاق، افکار، ستاره و صبا مشغول فعالیت هستند. بطور متوسط و مقدار زیادی هم خوشبینانه هر کدام از این ISP ها روزانه 2000 ساعت مصرف اینترنت دارند. یعنی روزانه 18000 ساعت مصرف اینترنت در شهر قزوین وجود دارد. حالا اصلا می‌گوییم 20000 ساعت. اگر فرض کنیم هر کاربر بطور متوسط روزانه 2 ساعت از اینترنت استفاده می‌کند (حتی مصرف هر کاربر را هم کم گرفتم که تعدادشان زیاد شود) ما 10 هزار کاربر اینترنت در شهر قزوین خواهیم داشت. این یعنی فقط 2.8 درصد از مردم شهر قزوین از اینترنت استفاده می‌کنند. حالا می‌گوییم 3 درصد. تازه همه اینها که حساب کردم مربوط به شهر قزوین است. اگر استان قزوین را در نظر بگیریم که در خیلی مناطق دورافتاده آن اصلا نمی‌دانند اینترنت چیست این ضریب خیلی پایین تر می‌آید. حالا باز هم خوشبینانه می‌گوییم توسعه اینترنت در همه استان قزوین مثل شهر قزوین است و ضریب نفوذ اینترنت در استان قزوین 3 درصد است. حالا من نمی‌دانم مدیر شرکت مخابرات استان قزوین این آمار را از کجا در آورده است که گفته است ضریب نفوذ اینترنت در استان قزوین بیش از 20 درصد است!! فقط یک احتمال می ماند و آن اینکه منظور ایشان ضریب نفوذ در جغرافیای طبیعی استان قزوین باشد نه جغرافیای انسانی که البته بعید است اینطور باشد چراکه سنجیدن و مطرح کردن بر اساس جغرافیای طبیعی در حالیکه استفاده ای از آن نشود ارزشی ندارد.

تازه این یکی از آمارهایش بود. در جای دیگری با افتخار تمام گفته است 8 هزار و 666 پورت اينترنت پرسرعت ADSL در استان قزوین نصب شده است. خود ایشان حتما واقف است که خیلی از پورتهای نصب شده مربوط به PAP هایی است که عملا فعالیتی ندارند و به اصطلاح زنیبل گذاشته اند و مخابرات پول اجاره بی دردسر خود را از آنها می‌گیرد. وبیشتر واقف است که تاکنون چقدر PAP های فعال قزوین خواسته اند پورتهای خود را در مراکز مخابراتی نصب کنند تا فعالیت داشته باشند اما هنوز موفق نشده اند؟
واقعا جای تامل دارد.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام! اقا احمد قصابان اعدامی نیست، از بازداشتی های پلی تکنیکه