۲۱ فروردین ۱۳۸۶

فیلترینگ اشتباهی

فیلتر سایتها و وبلاگها آنقدر در ایران شدید شده است که آدم می‌ترسد هر چه بنویسد فیلترش کنند. با یک فیلترساده کافی‌است تا هرچه تاکنون نوشته‌شده غیرقابل دسترس شود و به بادفنا رود. انصافا از نظر پوشش سایتها و فیلتر کردن آنها هم تا کنون خیلی پرقدرت (نه خوب) عمل شده است. تا یک سایت یا برنامه ضد فیلتر راه اندازی می‌شود چند روز بعد فیلتر می‌شود. حتی وبلاگهایی که تعداد بازدیدکنندگان روزانه شان به اندازه انگشتان دست هم نمی‌رسد را هم می‌بینند و فیلتر می‌کنند. نمی‌دانم چند نفر روزانه سایتها را فیلتر می‌کنند. احتمالا باید خیلی زیاد باشند و به زودی یک سازمان رسمی‌هم برای آن راه اندازی شود. ای کاش این قدرت نظارتی که صرف این کار می‌شود بر روی همه چیزهای دیگر مثل این مشکل مسکن خانمان‌برانداز هم وجود داشت.

روند فیلتر کردن به این شکل است که ابتدا یک سایت یا وبلاگ بر روی اینترنت کسانیکه که سرویس اینترنت آنها مخابراتی نیست (ICPها و گاها PAPها) فیلتر می‌شود و سپس این فیلتر به اینترنت های مخابراتی و بر روی تمام ISP ها گسترش می‌یابد و در کل کشور فیلتر می‌شود. پس از گذشت مدت زمانی از این موضوع نیز اگر سرویس دهنده وبلاگ فارسی باشد گاها خود نسبت به حذف یا انسداد کلی وبلاگ اقدام می‌کند که متاسفانه دیگر مطالب سایت به هیچ طریق و حتی از طریق فیلترشکن هم قابل دسترس نخواهد یود.

جدا از مخابرات و سرویس دهنده های اینترنت اخیرا برخی از سرویس دهندگان فارسی وبلاگ، خودشان از ابتدا وبلاگها را فیلتر می‌کنند. یعنی یکباره وبلاگ را به مرحله نهایی عدم دسترسی کامل می‌رسانند. بهترین روش مجانی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده از یک سرویس خارجی وبلاگ مثل Blogger است که هم نگرانی حذف وبلاگ و مطالب در آن وجود ندارد و هم درصورت فیلتر شدن وبلاگ امکان تغییر راحت آدرس وبلاگ بدون از دست رفتن مطالب قبلی در آن وجود دارد.

وضعیت فیلتربنگ طوری شده است که در هرجا صحبت از اینترنت به میان می‌آید معمولا بحث فیلتر آن هم با نارضایتی عمومی همراه آن می‌آید. فیلترینگ به دو صورت عمدی یا اشتباهی صورت می‌گیرد. در فیلترینگ عمدی سایت یا وبلاگ با نظر فیلترکنندگان فیلتر می‌شود. این شکل از فیلترینگ که در خیلی از کشورها وجود دارد و تا کنون انتقادات فراوانی را هم در ایران به همراه داشته است اگر با حساسیت صورت نگیرد جریان آزادانه اطلاعات را با دشواری مواجه خواهد ساخت. سایتها و وبلاگهایی که به این شیوه فیلتر می‌شوند معمولا آدرس دیگری برای نوشته های خود تعیین می‌کنند هرچند اگر محتوای وبلاگ آنها مثل قبل باشد آن آدرس ها نیز به زودی فیلتر می‌شوند.

در فیلترینگ اشتباهی یک سایت یا وبلاگ به دلیل یک اشکال فنی در نرم افزارهای فیلترینگ یا اشتباهات غیر عمدی دیگر فیلتر می‌شوند. مخابرات برای رفع این مشکل چند راه ارتباطی گزارش مشکل تعیین کرده است. بنابراین اگر فکر می‌کنید سایت یا وبلاگ شما اشتباهی فیلتر شده است و فیلترینگ آن به مرحله کل کشور رسیده است به اینجا مراجعه کنید و گزارش دهید تا دوباره مورد بررسی قرار گرفته شوید.

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام آقای خدابخش
ممنون که به لبخند مانا تشریف آوردین
موفق و ÷یروز باشید
از لینکهای جالبتون ممنون

ناشناس گفت...

از محبتت ممنونم آقای خدابخش
مرسی
باز هم به من سر بزن
من همیشه از گریز دیدن می کنم

ناشناس گفت...

سلام
ممنون آقای دکتر خدابخش-دست شما مرسی-واقعا نمیدونم چطوری تشکر کنم-از این همه ابراز لطف-که برام یه مدیا گذاشتید تو وبلاگم-هر کسی میبینه میگه چه باحاله-از کجا آوردی؟میگم دکتر بهم داده.و نوشتم زیرش که هرکسی گوش کرد یه صلوات قراء برای سلامتی آقای دکتر بفرسته.
باز هم تشکر
دکی جون دوست داریم
راستی تبلیغ وبلاگم رو یادم رفت-
آهای هرکسی که اینو میخونی بیا شهر منم بخون
خوب خیالم راحت شد.خدا حافظ منافع شما باشد در آن دنیا-این دنیا که هستند آقایان..

ناشناس گفت...

سلام آقای خدابخش
از وبلاگتون لذت بردم اینروزا اینقدر اسم این فیلترینگو شنیدیم شبها هم وسط رویاهای شیرینمون یه دفعه سر و کلش پیدا می شه و تمام رویاهامونو قفل می کنه ...
دست سر از وبلاگ نویسای قزوینی هم که بر نمی داره ...
مطلب جامعی بود

ناشناس گفت...

سلام بر دكتر عزيز
لينكايي كه گذاشتي جدا عالي هستن ... ممنون و اما پرگاس 1 ديگه فكر كنم به حالت تعليق در بياد !اميدوارم هيچوقت هيچكدوممون به اين مرض با نوع مثلثيش دچار نشيم... از محبت ها و راهنمايي هات ممنون