۱۱ اسفند ۱۳۸۵

پورتال

حالم از واژه "پورتال" به هم می‌خورد. هر جوجه طراحی می‌آید یک مدیریت محتوای بی ارزش برای سایتش می‌سازد و رویش واژه دهان پر کن پورتال می‌گذارد! در حالیکه پورتال اصلا چیز دیگری است. پورتال مکانی است که ساده ترین کاربران اینترنت با رجوع به آن بتوانند به راحتی از سرویس های متداول در اینترنت بهره مند شوند و اطلاعات مورد نیاز خود در را بدست آورند.
چندی پیش استانداری قزوین پورتال استان قزوین را برای دومین بار بعد از تجربه شکست تلخ یکسال گذشته با تبلیغات فراوان افتتاح کرد. کاری که پورتال مذکور انجام داده است این است که یک سری اطلاعات راجع به بخشهای مختلف استان قزوین را در خود جمع کرده است. اطلاعاتی که گاها قدیمی‌نیز هست. مثلا بخش لیست وب سایتهای استان قزوین که یکسال پیش دقیقا از رو لیست جمع آوری شده وب سایتهای قزوین نت کپی شده است و باید بهشان اطلاع داد که نسخه جدیدش را در سایتشان کپی کنند. کار دیگری که این پورتال قرار است انجام دهد این است نامه نگاری الکترونیکی بین ادارات از طریق آن انجام شود و از کاغذ بازی ها کم شود. تا اینجایش اگر عملا انجام شود خوب است اما پورتال مذکور از مهمترین ویژگی یعنی سرویس دهی به مردم بی بهره است. شما همچنان مجبور هستید برای کوچکترین کار به ادارات مختلف مراجعه کنید و چهره به چهره با افراد مختلف صحبت کنید. هیچ یک از فرمهای ادارات مختلف که در این سایت قرار داده شده‌اند الکترونیکی نیستند و در واقع کاری برای مردم انجام نمی‌دهند.
از ویژگیهای دیگر پورتال یعنی شخصی سازی صفحات، ایجاد امکان ارتباط کاربران با مسوولین پورتال، دریافت خبرنامه، مدیریت گردش کار نیز هیچکدام در این پورتال وجود ندارند.
شکل و طرح فنی سایت خیلی معمولی است. با هزینه فراوانی که برای آن شده است انتظار یک طرح بسیار شیک و ترو تمیز با بهرمندی از تکنولوژی Ajax برای قسمتهای مختلف آن می‌رفت که هیچ یک وجود ندارد. انتخاب آدرس سایت (portal-qz) فوق العاده خجالت آور است. سرعت سایت هم به شکل افتضاحی پایین است و ساده‌ترین صفحات آن پر از Tag های اضافی هستند. نمونه یک پورتال غیردولتی خوب را اینجا می توانید ببینید.
ما با دولت الکترونیک فاصله زبادی داریم و تنها می‌توانیم شعارش را بدهیم. برای رفع مسئولیت هم پول فراوانی خرج می‌کنیم. پولهای فراوانی که از جیب مردم گرفته می‌شود و پشت آن یک برنامه اساسی و حساب شده وجود ندارد. این است یک زندگی ایرانی!

۵ نظر:

ناشناس گفت...

سلام . براي من - يه آدم نا آشنا با اين اصطلاحات و اساسا اين چيزا (!) - خوندني بود و آموزنده . مرسي . راستي چي شد كه برنامه ي امروز كنسل شد ؟

ناشناس گفت...

السلام و عليك يا اخي
و قال الجماعة العرب في هذا المواقع
ال لينكيدن من الايمان
سخت نگير يعني مرسي بابت لينك و شماهم لينك شدي برادر
شاد باشي و بهاري

ناشناس گفت...

سلام
دكتر جان براي من كلاس رو هوا نذار ميدوني كه من نوفهمم!

ناشناس گفت...

سلام.بالاخره اومدی.با نگاه اسلامی.ممنون از پیوند.پیوندوندمت

ناشناس گفت...

با سلام . تحسین می کنم نگاه دقیق و منطقیتون رو.

شنیده اید: به انجام هر کاری تواناییم اگر آن را آن طور که شایسته است انجام دهیم.

در خیلی جاها فقط قسمت اولش انجام می شه.بعضی چیزها فقط ازشون انتقاد می شه .. انتقاد کافی نیست ... این رو هم می دونم که گاه فضای عمل هم به راحتی به دست افراد داده نمی شه .
بحث دنیای مجازی هم تا در ایران جایگاه خودش رو پیدا کنه زمان خواهد برد.....
. کدام ایران؟. جواب این سوال خود انتقادیست به هر ایرانی!


همان ایرانی که تاریخ متمدن بودنش را ثابت کرد.