۲۱ خرداد ۱۳۸۷

سرویس های وبی به سایت قزوین نت اضافه شد

سرانجام کاری را که بطور تقریبا مستمر از آغاز تعطیلات هفته گذشته برای ساخت سرویس های وبی سایت قزوین نت آغاز کرده بودم امروز تمام شد و هم اینک آماده استفاده شده است. «سرویسهای وبی» یا «وب سرویسها» قابلیتی که شما می‌توانید از تعدادی از مطالب یا امکانات مناسب یک سایت در سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید.

غالب وب سرویسها معمولا به 3 شیوه متداول SOAP، Feeds و JavaScript ساخته می‌شوند که هرکدام ویژگیها و کارکردهای خاص خودشان را دارند و من هم در اینجا به توضیح آنها نمی‌پردازم. تنها باید بگویم که شیوه آخری یعنی JavaScript ساده ترین و همگانی ترین نوع وب سرویس است و من هم در ساخت وب سرویس های قزوین نت از این شیوه استفاده کرده ام.

سرویس های وبی که برای قزوین نت آماده کرده‌ام شامل سرویس های اخبار، آب و هوا و نرخ ها است. برای اینکه از هرکدام از آنها استفاده کنید کافی است به صفحات مربوط به آنها در لینک های بالا مراجعه کنید و بر اساس تنظیماتی که انجام می‌دهید کد مربوطه را در وب سایت یا وبلاگ خود قرار دهید. همچنین می‌توانید قبل از اینکه کد مربوطه را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید با کلیک بر روی دکمه پیش نمایش، پیش نمایش آن را هم ببینید و سپس از آن استفاده کنید.

جای قرار دادن این کد در وب سایتها بستگی به طراحی آن دارد و در وبلاگها هم می‌توانید آن را درمیان کدهای قالب وبلاگ قرار دهید. فقط با توجه به اینکه بلاگفا در قسمت «تنظیمات وبلاگ» جای آماده ای برای درج این نوع کدها دارد (همانجا که معمولا کد کنتور یا آمارگیر را قرار می‌دهید) می‌توانید کدهای این وب سرویسها را هم آنجا قرار دهید و به کدهای قبلی اضافه کنید.

پی نوشت: سایت دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین از وب سرویس هواشناسی در سایت خود استفاده کرد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

زرشک...

ناشناس گفت...

lotfan monakes konid.mersi.
http://bejormezanboodan.blogfa.com/

ناشناس گفت...

salam
didban , be roz shodam