۲۰ خرداد ۱۳۸۷

بی‌توجهی مطبوعات قزوین به انتشار منظم

یکشنبه ای که گذشت هیچ یک از نشریات قزوین منتشر نشد و این درحالی است که زمان انتشار اصلی اغلب آنها در روز یکشنبه است. علت این موضوع هم تعطیلات روزهای پیشین آن بوده است که صاحبان آنها در دفاتر کار خود حضور نداشته اند.

نخستین موضوع که دانستنش برای کسی که وارد فعالیت رسانه ای می‌شود لازم است این است که تعطیلات در رسانه معنی ندارد. هیچ بهانه ای پذیرفته نیست برای اینکه در مدت تعطیلات، رسانه‌ای کاملا تعطیل شود و پس از آن هم تازه یکروز هم خودشان به تعطیلی رسانه اضافه کنند تا بتوانند نشریه‌شان را آماده کنند و فردایش آن را منتشر کنند. این اتفاقی است که فکر می‌کنم در ایران و بصورت عمده در قزوین می‌افتد. حتی بسیار هم اتفاق می‌‎افتد که روز قبل هم تعطیل نیست اما انتشار نشریه با تاخیر دست کم یکروزه مواجه است. خیلی تاسف برانگیز است روزی که مخاطبان یک نشریه منتظر خواندن آن هستند با بدقولی نشریه مواجه شده و آن را دریافت نکنند و در دنیایی که برای انتشار اخبار روی ثانیه ها رقابت می‌شود انتشار یک نشریه به هر دلیل حداقل 24 ساعت تاخیر داشته باشد.

تازه این قسمت خوب قضیه است. قسمت بدتر آن زمانی که انتشار یک نشریه هفته نامه به یکروز تعطیل برخورد و صاحبان آن از خدا خواسته آن هفته را به خود استراحت می‌دهند و آن را اصلا حتی در روز بعدش هم منتشر نمی‌کنند! آنها با این کارشان در واقع نشریه خود را از هفته نامه به دو هفته نامه تبدیل می‌کنند بدون اینکه ذره ای نگرانی و پریشانی خاطر به خود راه دهند.

واقعا فکر می‌کنید چرا رسانه های ما اصلا قدرت رقابت با رسانه های خارجی را ندارند؟ چرا قزوین در رتبه های آخر مطبوعات و رسانه های کشور قرار دارد؟ بزرگترین مشکل از آنجا ناشی می‌شود که فعالان رسانه ها هنوز آنقدر که باید برای رسانه ها اهمیت قایل نیستند و آن را مثل سایر شغلهای اداری و کارمندی می‌بییند که محدود به زمان و مکان خاص است. اغلب آنها مفهوم رسانه را عمیقا درک نکرده اند یا حاضر به پذیرش و درک آن نیستند.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

انتشارمرتب نشریات فی نفسه خوب است گذشته ازهزینه های سنگینی که دارد درهرحال به بیداری وهوشیاری می انجامد امانشریاتی که شجاعت نوشتن راداشته باشند نشریات قزوین را در دودقیقه می شود خواند یعنی چیزی برای خواندن ندارند تکرار مکرات است به غیر ازتابان که متفاوت می نویسد...به هرحال چه منتشر بشوند وچه منتشر نشوند فرقی به حال مردم ندارد به غیر ازکسانی که دنبال دعوت به همکاری هستندوامثالهم...