۱۶ آبان ۱۳۸۶

سایت میراث فرهنگی قزوین به فروش گذاشته شده است

قزوین بیشترین تعداد آثار باستانی را در کل کشور دارد و از سوی سازمان ملل به عنوان پایلوت گردشگری انتخاب شده است اما خیلی مسخره است که بگویم در حال حاضر سایت سازمان میراث فرهنگی آن به فروش گذاشته شده است.

قضیه از این قرار است که چند سال پیش سازمان میراث فرهنگی قزوین یک سایت نصف و نیمه برای معرفی میراث فرهنگی قزوین راه اندازی کرد و خیلی جاها به آن لینک دادند. حتی یادم هست که در صفحه اول سایت گویا هم به آن لینک داده شد و خلاصه کلی معروف شد اما پس از چندی به دلیل اهمالی که در تمدید آدرس آن صورت گرفت یک نفر دیگر آمد و آدرس آن را گرفت و حالا هم به فروش گذاشته است!

خجالت آورتر از این موضوع دیده بودید؟ یعنی یک نفر که از خارج ایران و حتی همین قزوین بخواهد در مورد آثار باستانی قزوین اطلاعات کسب کند که بهترین و آسانترین راهش هم همین اینترنت است نمی‌تواند اطلاعات خوبی بدست بیاورد و به همین سایتی که گفتم برخورد می‌کند.

سایتی که یکی از مهمترین عوامل رونق صنعت گردشگری قزوین است و نه تنها حتما باید از مدتها قبل وجود می‌داشت بلکه حتی باید چند زبانه هم باشد و از نظر اطلاعات(متن، تصویر و فیلم) نیز بسیار کامل باشد. جالبتر از این موضوع هم این است که با این اوضاع، میراث فرهنگی قزوین مدتی پیش دوباره اقدام به راه اندازی یک سایت خبری نموده است که محتوای آن کاملا بی ربط از قزوین است! البته آنطور که شنیده ام محتوای آن الان بصورت آزمایشی است اما اینکه این آزمایشی بودن 10 ماه است بطول انجامیده است و دراین مدت هم سایت در دسترس بازدید همگانی بوده است چیزی جز آبروریزی برای قزوین نداشته است. البته اگر به حسابش برویم کل این ماجرا هم زیر سوال است. وقتی آنجا هنوز از داشتن یک سایت پایه ای برای معرفی میراث فرهنگی و گردشگری قزوین بی بهره است دیگر لزوم راه‌اندازی یک سایت خبری را نمی‌دانم!

خدا پدر محمد علی حضرتی را بیامرزد که آن موقع که مسئول سازمان ایرانگردی بود یک سایت برای معرفی آثار باستانی و صنعت گردشگری قزوین (که البته تمام آن از محتوای یک کتاب اقتباس شده است) راه اندازی کرد و هنوز نیز روی اینترنت است. چندی بعد هم یک شرکت خصوصی در تهران که احتمالا دلش به حال قزوین سوخته بوده است یک سایت دیگر برای معرفی میراث فرهنگی قزوین راه اندازی کرد. در حال حاضر همین 2 سایت ناقص برای معرفی آثار باستانی و گردشگری قزوین در اینترنت وجود دارد و متاسفانه از سازمان میراث فرهنگی قزوین که متولی اصلی این موضوع است هیچ حضوری در اینترنت وجود ندارد.

فکر می‌کنم ما در حال حاضر فقط می‌توانیم به گذشته این شهر یعنی آن میراثی که گذشتگان این شهر برایش ساخته اند و جاهای دیگر مثل سازمان ملل که برای این شهر ارزش قائلند افتخار کنیم و از خودمان هیج حرفی برای گفتن نداریم.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

hagh ba shomast
man khaalefer.com hastam
?????
che bayad card
shoma inghadr site darid
ye sitam baray morefi qazvin bezarid
chetoreh mofagh bashin

Unknown گفت...

علي جان مطلب خوبي بود .
واقعا جاي تاسف دارد كه پس از يك سال حتي يك خبر هم در خبرگزاري ميراث وجود ندارد .
مسئول خبرگزاي آقاي عليزداه است كه در آن زمان ايشان درگير كارهاي انتخاباتي شوراي شهر بود و برنامه هاي زيادي براي خبرگزاري داشت اما ...

در رابطه با دامين سايت ميراث هم متاسفانه جند سال پيش دامين تمديد نشده بود ولي به علت تغيير نام ميراث فرهنگي و ادغام صنايع دستي در آن دامين سايت ميراث فرهنگي قزوين هشت ماه پيش به آدرس Qchto.ir ثبت شده است و تاكنون به علت نداشتن بودجه تكليف سايت مشخص نيست .

البته من شخصا پيگير دامين qcho مي شوم .

ناشناس گفت...

ای کاش حدافل آدرس قبلی را هم تمدید می کردند تا اینطوری آبروریزی نشود. مگر تمدید یک آدرس چقدر هزینه داشت...