۱۲ مرداد ۱۳۸۷

نارضایتی عمومی از صدا و سیمای محلی قزوین

از چند هفته پیش در سایت قزوین نت اقدام به ایجاد یک نظر سنجی در مورد صدا و سیمای محلی قزوین کردم با این پرسش که صدا و سیمای محلی قزوین به چه میزان در جلب نظر شما موفق بوده است و از آن رضایت دارید. در این نظر سنجی هر فرد می‌توانست میزان رضایت خود را با انتخاب یکی از گزینه های کم، متوسط و زیاد انتخاب کند. سیستم نظر سنجی را هم طوری برنامه نویسی کردم که تا حدود زیادی از امکان تقلب و اینکه مثلا یک نفر چند بار رای بدهد جلوگیری می‌کرد. در پایان هم آرا تقلبی را که سیستم نتوانسته بود تشخیص بدهد و جلویشان را بگیرد دستی حذف کردم و در نهایت با یک نتیجه تاسف آور روبرو شدم.

82 درصد اصلا از صدا و سیمای قزوین رضایت ندارند یا رضایت کمی دارند. 16 درصد نه رضایت کامل دارند و نه ناراضی هستند و تنها 2 درصد هستند که رضایت زیادی دارند. در این نظر سنجی 250 نفر آدم زنده شرکت کرده بود و مثل این است که مثلا در یک خیابان جلوی 250 نفر آدم را بگیرید و این سوال را از آنها بپرسید. البته نظر سنجی اینترنتی یک مزیت مهم نسبت به نظر سنجی خیابانی و حضوری هم دارد و آن این است که ممکن است که در نظر سنجی حضوری به خاطر رودرواسی، ترس و دلایل دیگر، افراد نظر واقعی خود را هم نگویند اما در اینترنت بدلیل اینکه شناخته نمی‌شوند اصل نظرشان را می‌گویند.

در خلال این نظر سنجی به یک نکته جالب توجه هم برخوردم که این آمار و درصدها از روز اول نظر سنجی با اختلاف جزئی یک دو درصد مثل نتیجه حالا بود. یعنی چه آن زمان که 50 نفر در نظر سنجی شرکت کرده بودند، چه آن زمان که صد نفر و چه حالا که 250 نفر در نظر سنجی شرکت کرده اند این درصد رضایت، فرق چندانی نکرده است.

این مسئله که 82 درصد مردم رضایتمندی کمی از صدا و سیمای قزوین دارند یا اصلا رضایت ندارند واقعا یک بحران اساسی در صدا و سیمای محلی قزوین است. این موضوع یک چیز بزرگ دیگر را هم رونمایی می‌کند و آن این است که در نظر سنجی هایی که خیلی وقتها خود صدا و سیما برگزار می‌کند و در آن اینطور نشان داده می‌شود که عموم مردم رضایت دارند یا حتی درصد نارضایتی در این حد نیست با واقعیت موجود فاصله فراوان دارد و به نظر من به هر دلیل مثلا اغراق آمیزی خود صدا و سیما یا آن مشکلی که گقتم در نظر سنجی های حضوری وجود دارد واقعیت موجود کتمان می‌شود.

واقعا شما فکر می‌کنید چرا اغلب شهروندان قزوینی ترجیح می‌دهند به جای صدا و سیمای محلی قزوین، صدا و سیمای محلی تهران را ببینند؟ چه چیز آن شبکه را بسیار محبوب تر و برتر از صدا و سیمای محلی قزوین کرده است؟ درست است که بودجه آنها شاید بیشتر باشد اما با توجه به این آمار، تکیه به این موضوع و غافل ماندن از موضوع اصلی که «درست مصرف کردن بودجه» است یک خودفریبی بزرگ است. ساده و شفاف تر بگویم بودجه ای که الان در صدا و سیمای قزوین مصرف می‌شود مثل این است که دور ریخته می‌شود چراکه تولیداتی که با همین بودجه صورت می‌گیرد با درصد بسیار زیاد و قابل توجهی نارضایتی مخاطبان را به همراه داشته است.

دلیل اصلی بوجود آمدن شبکه های تلویزیونی، مخاطبان هستند و هدف اصلی آنها هم جلب رضایت مخاطبان است. در حال حاضر صدا و سیمای محلی قزوین با این درصد بزرگ نارضایتی عمومی مردم، واقعا نیازمند یک عمل جراحی و بازنگری جدی در سیاستها، ساختار و برنامه ریزی های خود است و باید هر چه سریعتر هم اینکار را انجام دهد و اگرنه با ادامه آن تولیداتی که در حال حاضر وجود دارد و چه بسا برای آن تلاش و کوشش فراوان هم می‌شود جز انجام یک کار بیهوده و بی ثمر، نتیجه مهم و قابل توجه دیگری نخواهد داشت.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
اول از همه باید بگویم که بر خلاف تصور شما که نظرسنجی اینترنتی را نماینده نظرات کل مردم یک منطقه می دانید، به طور کلی نظرسنجی اینترنتی تنها می تواند نظرات قشری از جامعه (عمدتا جوانان ساکن شهرها)را منعکس کند بنابراین نتایج این نظرسنجی واقعی به نظر نمی رسد و نمی توان مبنای یک نقد کارشناسی باشد.
در ثانی به نظر من صدا و سیمای استان را باید با گذشته خود یا با سایر شبکه های استانی هم عرض خود مقایسه نمود نه با شبکه های ملی که علاوه بر بودجه به دلیل بهره گیری از چهره های محبوب ملی جذابیت ویژه ای دارند.
نهایتا باید تعیین کنیم که کارکرد صدا و سیمای محلی چیست؟ آیا توقع ما از آن اینست که همپای شبکه های ملی برنامه های جذاب و سرگرم کننده پخش کند و یا خلاهای آنها را در پرداختن به توانمندیها و قابلیت های یک منطقه پوشش دهد؟ اگر پاسخ ما به این سوال عبارت اول باشد باید بگویم که صدا و سیما دست به رقابت نابرابری زده است که امیدی به موفقیت در آن نیست اما اگر معرفی قابلیت ها، پرداختن به مشکلات و اطلاع رسانی مسایل پیرامون منطقه را هدف آن بدانیم به نظرم عملکرد آن نه ایده آل بلکه قابل قبول است.

Alireza گفت...

درست است که غالب کاربران کل اینترنت قشر جوان هستند اما هر سایت مخاطب قشرهای مختلفی است و همین کاربران هنگام مراجعه به سایتهای مختلف جدا می شوند. هیچ وقت جوانان سراغ سایتهای کودکان نمی روند و بلعکس. سایت قزوین نت هم به دلیل محتوای آن مخاطب قشرهای مختلفی از جوانان تا فرهیختگان و .. است و آمار نشان می دهد از قشرهای به آن مراجعه می کنند. با این حال اگر باز هم قبول ندارید می توانید به یک شکلی نظرسنجی ناشناس انجام دهید و میزان مقبولیت شبکه قزوین را ببینید.

در مورد مقایسه حتی اگر بخواهیم شبکه قزوین را با شبکه های استانی (مثل استان خراسان رضوی) هم مقایسه کنیم باز عقب مانده تر است. دقت کنید که اصلا اینکه بیاییم و شبکه را با سایر استانها مقایسه کنیم درست نیست. شاید اصلا همه آنها عقب تر از شبکه قزوین باشند اما شبکه قزوین نباید به آنها کار داشته باشد و هدفش جلب رضایت مخاطبان خودش باشد.

شبکه چه با سیاست برنامه های جذاب و سرگرم کننده و چه با سیاست اطلاع رسانی در مورد مشکلات و مسائل منطقه بوجود آمده باشد در نهایت برای مخاطب بوجود آمده است و باید برای سیاستی که در نظر دارد مخاطبش را راضی نگه دارد. اینکه بگوییم با سیاست اطلاع رسانی جلب رضایت مخاطب مهم نیست درست نیست و اگرنه اصلا شبکه چرا و برای نمایش به چه کسی بوجود آمده است؟!