۱۸ تیر ۱۳۸۷

یک نفر را وبلاگ نویس کنید

یک مسئله مهمی که در میان وبلاگهای قزوین وجود دارد این است که تعداد وبلاگهای خوب و پراستفاده خیلی کم است. یعنی این قابلیت وجود دارد که خیلی بیشتر از این باشد اما از این قابلیت استفاده زیادی نشده است.

در حال حاضر می‌توان گفت تقریبا حدود 90-80 درصد وبلاگهای قزوین که سرشان به تنشان می‌ارزد همین‌هایی است که در لیست دوستان و آشنایان این کنار می‌بیند. (بگذریم که البته خیلی از اینها هم مدتی به خواب ماهانه یا فصلی می‌روند و بعد تازه یادشان می‌افتد وبلاگ دارند!) اما آنچه که در حال حاضر مهم است استفاده خوب از این رسانه پرفایده است.

هم اکنون در خیلی از محفلها و بحث های 4-3 نفره افرادی پیدا می‌شوند که صاحب نظرهای خوبی هستند اما نظرات خود را در همان جمع کوچک بیان می‌کنند. با توجه به تجربه ای که من داشته ام می‌توانم بگویم حتی در اکثر این بحث ها، همه آن 4-3 نفر هم صاحب نظر هستند و معمولا هیچکس ساکت و خاموش نمی‌نشیند. از سوی دیگر خوشبختانه خیلی وقتها در این نظرها هم ایده ها و روشهای خوبی برای حل مشکلات سیاسی، اجتماعی و... بیان می‌شود اما متاسفانه چون به همان جمع کوچک ختم می‌شود از بین می‌رود.

هم اکنون وبلاگ ساده ترین، آزاد ترین و بهترین روش است برای اینکه مخاطبان این نظرها بیشتر شود (ممکن است در آینده این امکان نباشد). حتی اگر این نظرها صرف انتقاد محض باشد و در آن هیچ راه‌حلی هم مطرح نشود بار هم مفید است چراکه می‌شود از این طریق به خیلی از مشکلات ریز و درشت جامعه پی برد و برای آنها فکر کرد و درصدد رفع آنها برآمد. البته درست است که قدرت اصلی اصلاح جامعه و رفع مشکلات در دست دولت است اما اینکه آدم یکجا بنشیند و دایم دولت را متهم بکند و نق بزند و خودش کاری نکند کاری عبس تر از دولتش نکرده است. هرکس می‌تواند در حد توان خود در رفع مشکلات و آسیب های جامعه خود عملا موثر باشد به شرطی که کوتاهی نکند و کار خود را بدون تاثیر پذیری از دیگران به بهترین نحو انجام دهد.

بگذریم! داشتم می‌گفتم وبلاگ بهترین ابزار برای ارائه نظرات، آسیبها، مشکلات و رفع آنها است. کاری که ما می‌توانیم از الان بکنیم این است که به افرادی که در جمع های کوچک، نظرات خود را بیان می‌کنند بفهمانیم به جای اینکه وقت خود را صرف مخاطبان اندکی در حد 4-3 نفر بکنند می‌توانند اندیشه ها و نظرات خود را از طریق وبلاگ منتشر کنند و به این ترتیب به مخاطبانی صدها برابر مخاطبان اولیه دست پیدا کنند. این کار سختی نیست و برای هرکس که حتی نظرات ساده و کمی دارد هم می‌توان اینکار را انجام داد. می‌توان حتی برای او یک وبلاگ ساخت و به او 15 دقیقه اصول اولیه فنی آن را یاد داد تا از این پس خودش بنویسد.

این طرح برای کسانی است که خودشان وبلاگ دارند و می‌خواهند یک نفر دیگر را نویسنده وبلاگ کنند. اما برای کسانیکه وبلاگ ندارند و دارند این مطلب را می‌خوانند پیشنهاد می‌کنم به جای اینکه دائما خواننده باشند دست بکار شوند و یک وبلاگ برای خودشان درست کنند. درست کردن وبلاگ و نوشتن در آن ساده تر از آن چیزی است که فکرش را می‌توانید بکنید. حتما لازم نیست خیلی با قاعده و اصولی بنویسید. می‌توانید هرطور که دوست دارید و مثلا با یک سبک عامیانه که با آن راحتید بنویسید. فقط کافی است چند دقیقه از وقت خود را از گذراندن در محافل کوچک کم کنید و در عوض به عنصر بسیار با ارزش تری دست پیدا کنید. دقت کنید که وبلاگ حتی این قابلیت را دارد که برخلاف محفل های کوچک که شما به عنوان نظردهنده شناسایی می‌شوید، اگر خواستید در وبلاگ می‌توانید ناشناس بمانید و بدون افشای هویت خودتان نظراتتان را بگویید.

اگر اینکار انجام شود یعنی هرکس فقط یک نفر را وبلاگ نویس کند و کسی که دارد اینجا را می‌خواند وبلاگ نویس شود پس از مدت کوتاهی به فضای خیلی گرمتری در رسانه مجازی قزوین بیشتر از آنچه که الان می‌بینید دست پیدا خواهیم کرد. فضای بزرگی که در آن هرکس نظرات و اندیشه ها خود را می‌گوید و در تعامل با اندیشه های دیگران به بحث می‌نشیند و قول می‌دهم علاوه بر استفاده از آن، از فضای بوجود آمده لذت خوبی هم می‌برد.

پس شما هم شروع کنید و سعی کنید در چند روز آینده یکی از اطرافیان خود را وبلاگ نویس کنید و یا خودتان وبلاگ نویس شوید. من هم قول می‌دهم برای وبلاگهایی که در این طرح شرکت کرده اند و وبلاگ نویس شده اند یا یک نفر دیگر را وبلاگ نویس کرده اند تبلیغ خوبی بکنم و به شکل قابل توجهی بر خوانندگان وبلاگشان بیافزایم.

هیچ نظری موجود نیست: