۲۷ اسفند ۱۳۸۶

نظردهی از طریق لینکدونی

فکر می‌کنم حدود یکسالی می‌شود بدون آنکه از قبل اعلام کنم در هیچ وبلاگی نظر عمومی نگذاشته‌ام. البته زیاد از این کار خودم خوشم نمی‌آید اما چون نظرات واقعی نیست یعنی ممکن است هرکس بیاید و به جای آدم نظر بدهد مجبور به اینکار شده ام.

برای جایگزینی نظرات 2 راه در پیش رو وجود داشت. یکی این سیستمی است که من در قسمت نظر‌دهی مطالبم استفاده می‌کنم که اگر همه سیستم های وبلاگی از آن و بطور درست استفاده کنند امکان گذاشتن نظرات به جای دیگران را ناممکن می‌سازد. چون هنگام نظردهی طرف می‌تواند نام کاربری و رمزش را وارد کند و با هویت خودش نظر بدهد. ولی با این وجود استفاده از این راه 2 مشکل هم بوجود آورده است. یکی اینکه خود بلاگفا اصلا چنین امکانی را برای نظراتش ندارد. دوم اینکه اگر سایر وبلاگها از سیستم نظردهی شبیه من در وبلاگ خودشان استفاده کنند بخاطر https بودنش متاسفانه در ایران به سختی باز می‌شود و خیلی از کاربران در خیلی از وبلاگها نمی‌توانند نظر بدهند. (من هم بزودی امکان نام کاربری و رمز عبور را از قسمت نظرات مطالب وبلاگم حذف می‌کنم و آن را مثل سایر وبلاگها می‌کنم که راحت باز بشود و همه بتوانند نظر بدهند.)

دومین راه جایگزین استفاده از لینکدونی برای نظر دهی است. یعنی اگر نظری در مورد مطالب وبلاگی داشته باشم نود درصد مواقع به آن لینک می‌دهم و نظرم را در زیر لینک می‌نویسم. تا حالا مثلا حدود 10 درصد مواقع پیش آمده است که نخواسته ام لینک بدهم و بنابراین نظرم را در مورد آن مطلب به صورت خصوصی برای طرف گذاشته ام یا برایش ایمیل کرده ام.

این روش دوم در طی این یکسال خوب جواب داده است و در سال جدید هم به همین روش ادامه خواهم داد. بنابراین اگر نظری بنام من در وبلاگهای دیگر دیدید بدانید من نیستم و نظر من درباره مطالب وبلاگهای دیگران فقط در لینکدونی وبلاگ خودم منتشر می‌شود.