۱۰ دی ۱۳۸۶

سهم رسانه های قزوین از وبلاگ نویسی

بر آن شدم تا یک مقایسه آماری از موج تازه وبلاگ نویسی بین فعالین عرصه رسانه های قزوین که از حدود یکسال پیش آغاز شده است و هنوز هم ادامه دارد انجام بدهم. بدین منظور جدول زیر را تهیه کرده ام که در آن به تفکیک سهم هر رسانه از ارتباط با دنیای مجازی از طریق وبلاگ آمده است.

ردیف
نام رسانه
وبلاگ نویس ها
سهم
1
هفته نامه تابان
12
2
هفته نامه حدیث قزوین
10
3
هفته نامه نامه قزوین
5
4
ماهنامه صدای صنعت
3
5
 خبرگزاری ایسنا
2
6
روزنامه ولایت
1
7
هفته نامه مینودر
1
8
شبکه‌اطلاع‌رسانی استان‌قزوین
1
9
خبرگزاری ایرنا
-
0
10
خبرگزاری فارس
-
0
11
هفته نامه آوای تات قزوین
-
0
12
هفته نامه نبرد
-
0
13
هفته نامه تاک
-
0
14
هفته نامه سلوک
-
0
15
هفته نامه مادران و دختران
-
0

لازم است بگویم که در این لیست چه وبلاگ نویسانی که دائم در رسانه مشغولند و چه آنانکه ارتباط تقریبا مستمر با رسانه خودشان دارند در نظر گرفته شده اند. همچنین اگر وبلاگ نویسی در چند رسانه فعال بوده است در همه آن رسانه ها آمده است تا سهم آن رسانه از بین نرود.

همینطور در مورد وبلاگهای گروهی مثل حادثه آنلاین چون هدف من جمع آوری تعداد وبلاگ نویسهای فعال در رسانه ها بود نه تعداد وبلاگها به تعدادی اعضایی که در آن وبلاگ می نویسند اضافه کردم. اگر می‌خواستم اینکار را نکنم ممکن بود همه نیروهای یک رسانه در یک وبلاگ بنویسند یا یکنفر چند وبلاگ داشته باشد آنوقت آنها را باید به ترتیب یک وبلاگ یا چند وبلاگ به حساب می‌آوردم و عدالت رعایت نمی‌شد.

در ضمن این لیست اصلاح شده نیز هست. یعنی اولا وبلاگ نویسانی که رسما وبلاگهای خود را تعطیل کرده اند (هر چند معتقدم دیر یا زود دوباره به عرصه وبلاگ نویسی باز خواهند گشت) وجود ندارند. دوما وبلاگ نویسانی که قبلا در یک رسانه کار می‌کردند اما الان فعالیتی در آنجا ندارند در لیست وجود ندارند. به اصطلاح این آمار بروزترین و آخرین آمار ضریب نفوذ فعالین رسانه در وبلاگها است.

همانطور که می‌بیند هفته نامه تابان بیشترین میزان این سهم را به خود اختصاص داده است و از نظر ضریب نفوذ در مقام اول قرار دارد. از سوی دیگر ولایت قزوین با آنکه بیشترین سابقه را در میان رسانه‌های قزوین دارد با یک وبلاگ (که آن هم عملا غیر فعال است) در رده های آخر قرار دارد و ظاهرا میانه ای با رسانه جدید (وبلاگ) ندارد. این نشان می‌دهد که ولایت همچنان به صرف ارتباط رسانه‌ای سنتی خود اعتقاد بیشتری دارد و علاقه ای به حضور از طریق رسانه مجازی ندارد. خبرگزاری ایسنای قزوین نیز که یک زمانی در صدر این موضوع قرار داشت به شدت نزول کرده است و هم اکنون فقط 2 وبلاگ نویس در درون خود دارد.

اعتقاد شخصی من این است که کمرنگ بودن یا عدم حضور یک رسانه در عرصه وبلاگ نویسی یک ضعف عمده برای آن رسانه به حساب می‌آید. وبلاگ تاثیر بسیاری زیادی بر توسعه و رشد ارتباطات خود افراد فعال در عرصه رسانه می‌گذارد. علاوه بر این رسانه هایی که نیروهای آنها از این طریق با مخاطبن در ارتباطند موفق ترند. این موضوعی است که به خوبی رسانه های بزرگ دنیا فهیمده اند. هم اکنون بسیاری از خبرنگاران بی بی سی و نیویورک تایمز وبلاگ دارند و در آن با جامعه و مخاطبان خود در ارتباطند.

در رسانه های قزوین با آنکه حضور هفته نامه تابان (چه از نظر تعداد وبلاگهایش و چه از نظر فعالیتش) در این عرصه بدون تعارف بسیار تحسین بر انگیز است، فعالیت بقیه وبلاگها چندان چنگی به دل نمی‌زند و بسیاری از آنها جزو وبلاگهای مرده به حساب می‌آیند. به طور کلی می‌توان گفت وضعیت کنونی ارتباط رسانه های قزوین از طریق وبلاگ تاسف بر انگیز است و هرچه سریعتر باید فکری به حال آن شود.

یک راهکار عملی برای حل این مسئله و موفقیت در آن آموزش های خود رسانه به نیروهایش برای حضور در رسانه مجازی و یا حتی مجبور کردن آنها به داشتن وبلاگ است. البته تا هنگامی که خود مدیران یک رسانه میانه ای با وبلاگ ندارند یا آن را جدی نگرفته اند چنین انتظار بیهوده است و ابتدا یک نفر باید خود آنها را به اهمیت موضوع واقف کند. این کاری است که می‌تواند شکل گیری آن طریق خانه مطبوعات هم باشد و ارتقاء کیفی رسانه های قزوین از طریق تشویق مدیران و نیروهای آنها به روی آوردن به عرصه مجازی در دستور کار خانه قرار بگیرد.

فراموش نکنیم که فواید برقراری ارتباطات نوین برای نیروهای یک رسانه دقیقا به خود رسانه بازمی‌گردد و باز با اینکه معتقدم اگرچه در آینده نه چندان دور تمام فعالین رسانه ها به وبلاگ نویسی روی خواهند آورد اما با غفلت و جدی نگرفتن این موضوع بخش عمده ای از زمان که می‌تواند موجب ارتقاء کیفیت رسانه ها شود از دست خواهد رفت.

۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام عليرضا.تحليل جالبي بود راستي يه سوال چرا حرف هاي چهار ضلعي را حساب نكردي؟البته فقط يه سوال بود وگرنه ممكن است تو به جاي وبلاگ گرداننده هاشو حساب كرده باشي بهرحال چون مي بينم كه در پيوندهاي چپ هنوز هم اثري از اون نيست اينو گفتم؟به هر صورت موفق باشي.

ناشناس گفت...

سعيد

Alireza گفت...

هدف من جمع آوری تعداد وبلاگ نویسهای فعال در رسانه ها بود نه تعداد وبلاگها. مثلا در مورد وبلاگ حادثه آنلاین چون 2 نفر در آن می نویسند 2 بار به حسابش آوردم.

ناشناس گفت...

saedd:ok

ناشناس گفت...

سلام
چرا من رو از قلم انداختيد

Alireza گفت...

شما؟

ناشناس گفت...

سلام بر علیرضای عزیز.. چه طور مطوریایی؟؟ تو با این لینکات منو خفه کردی! از شوخی گذشته:
گروه طراحان تیف که باهاشون آشنا هم هستی برای فعالیت ها و نمایشگاه های تازه اش در حال برنامه ریزیه.. ما می خواستیم بدونیم آیا هنوز هم می شه روی قولت برای کد نویسی سایت حساب کنیم؟ وقتشو داری یا نه؟ ممنون می شم بهم خبر بدی..

Alireza گفت...

آره هستم بزرگوار ...

ناشناس گفت...

محمد درافشاني:كار جالبي بود آقاي خدابخش فقط يه سوال چرا آقاي قلي پور از بچه هاي بخش هنر تابان و وبلاگ در سايه سار شب را در جدول وبلاگيتان نياورده اي.

Alireza گفت...

ممنون که خبر داید. اضافه کردم.

ناشناس گفت...

http://www.bbc.co.uk/persian/seventhday/story/2008/01/080111_bahs_barf.shtml

گزارش از برف قزوين از بي بي سي