۰۸ آبان ۱۳۸۶

نمایشگاه الکامپ سیزدهم

امروز به همراه دوستم شازه ایرونی به رسم هر سال به بازدید نمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر(الکامپ) رفتیم. نمایشگاه الکامپ سیزدهم حداقل از لحاظ شکل ظاهری به شکل نسبتا مطلوبی برگزار شده بود و هرچند از قبل زمزمه تحریم برخی شرکتها در آن بگوش می‌رسید اما همچنان شرکتهای قدرتمند در آن حضور داشتند.

وسعت نمایشگاه زیاد بود و بررسی بادقت آن تقریبا یک هفته ای فرصت آزاد می‌خواست. در بخش نرم افزار اکثر شرکتها با ارائه برنامه های تحت وب یا حسابداری و اتوماسیون حضور داشتند و جای خالی برنامه های متنوع دیگر به شدت احساس می‌شد. علتش هم مشخص است. بدون شک مهمترین علت عدم رغبت شرکتهای ایرانی به ساخت برنامه های متنوع دیگر مثل برنامه های گرافیکی یا حتی بازی نبود کپی رایت آنها در ایران و به دنبال عدم سوددهی آنها است. من نمی‌گویم که مثلا یک شرکت ایرانی بیاید و فتوشاپ بسازد اما حداقل می‌تواند زمینه هایی از آن را فراهم کند. ولی همانطور گه گفتم نبود کپی رایت و اینکه یک فرد ایرانی به سادگی می‌تواند خود فتوشاپ یا هر برنامه دیگری را مجانی تهیه کند رغبتی به ساخت چنین برنامه هایی وجود ندارد.

نمایشگاه امسال هم مثل نمایشگاه سالهای گذشته از حضور شرکتهای نرم افزاری خارجی بی بهره بود همچنان که شرکتهای نرم افزاری داخلی به همان دلیل که اشاره شد نمی‌توانند در نمایشگاه های خارجی حضور پیدا کنند.

حضور پشتیبانان وبلاگ مثل میهن بلاگ، وب گذر و ... در نمایشگاه امسال جای تحسین داشت که نشان از نگاه متفاوت و ارزش رسمی برای پدیده وبلاگ است و این امید می‌رود که نگاه و ارزش گذاری برای وبلاگ هر روز به جایگاه واقعی خود نزدیک تر شود.

بخش سخت افزار برخلاف بخش نرم افزار بیشتر با حضور شرکتهای خارجی به همراه بود. آنها همچنان آخرین تکنولوژی های خود را به رخ مخاطبان می‌کشیدند اما جای خوشحالی دارد که برای نخستین بار شرکتهای ایرانی هم وارد این عرصه شده بودند و با ارائه لپ تاپ و گوشی های موبایل ایرانی در نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. بر خلاف تصور من این محصولات حتی با رغبت بسیار مراجعه کنندگان هم مواجه شده بود و غرفه هایشان هم مملو از جمعیت بود. این نشان از آن دارد که بازار ایران زمینه پذیرش بالقوه برای عرضه سخت افزار داخلی دارد که به شدت نیازمند حمایت دولت از این صنعت است.

نمایشگاه الکامپ سیزدهم هم تمام شد. برگزاری نمایشگاه هایی از این دست هرچند می‌تواند زمینه را برای حضور و معرفی شرکتها و تکنولوژی های نوین فراهم می‌کند اما همچنان بازار نابسامان کامپیوتر و اینترنت به نابسمانی خود ادامه می‌دهد و مشکلات اصلی این شاخه به قوت خود باقیست.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

عکسی که بخاطرش مینودرو بستن الان تو وبلاگ خورشید دیدم

ناشناس گفت...

سلام
از اینکه وبلاگتون اینقدر به روزه و جریانات رو به طور آنلباین درونش قرار می دید بهتون تبریک می گم و ازتون هم تشکر می کنم ولی خیلی دوست داشتم از محصولاتی که تو نمایشگاه عرضه شده بود بیشتر می نوشتید چون من خیلی دلم می خواست به دیدن این نمایشگاه میو مدم ولی حیف نشد. :(