۱۳ مهر ۱۳۸۶

سهم قزوین از برنامه ریزی اینترنتی سفر، صفر است

استفاده از وسیله حمل و نقل عمومی‌قطار بدلیل راحتی، امنیت و ارزانی آن از گذشته با استقبال مسافران مواجه بوده است. هم اینک نیز با سهمیه بندی شدن بنزین و محدودیت در استفاده از وسیله شخصی استقبال از این وسیله دو چندان شده است و خیلی ها قطار را به عنوان گزینه اول خود برای مسافرت انتخاب می‌کنند. اما مشکلی که همیشه در استفاده از قطار وجود داشته است تهیه بلیط آن است. تهیه بلیط قطار بدلیل کمبود آژانش های عرضه آن و ظرفیت خود قطار آسان نیست واین موضوع به یکی از دغدغه های کسانیکه قصد مسافرت دارند تبدیل شده است.

راهکار خوبی که شرکت قطارهای مسافربری رجا برای حل این مشکل انجام داده است الکترونیکی کردن خرید بلیط قطار است. یعنی کسانیکه قصد مسافرت دارند می‌توانند با مراجعه به سایت اصلی این شرکت بلیط قطار مورد نظر خود را تهیه کنند. یک کار مناسب که در اجرای این طرح پیاده شده است جدا کردن ظرفیت بلیط های اینترنتی و آژانس های مسافراتی است. یعنی بلیط هایی که از طریق اینترنت تهیه می‌شوند از ظرفیت بلیط های آژانش های مسافرتی کم نمی‌کند و بالعکس. با اینکار حقی از کسی ضایع نمی‌شود و کسانیکه به هر جهت به اینترنت دسترسی ندارند کماکان می‌توانند بلیط خود را با مراجعه حضوری به آژانس های مسافرتی تهیه کنند. اینترنتی شدن خرید بلیط قطار با استقبال شدید مسافران مواجه شده است و از بوجود آمدن صف های طولانی تهیه بلیط قطار در بسیاری از شهرها کاسته است. خیلی ها همین الان در خیلی شهرها بلیط قطار خود را از طریق اینترنت تهیه می‌کنند و به راحتی سفر می‌کنند.

چندی پیش در خبری خواندم که ۸۵ درصد از اروپایی‌ها سفرهای خود را اینترنتی برنامه ریزی می‌کنند. با توجه به اینکه امکان خرید اینترنتی بلیط قطار چند سالی است که در ایران هم راه اندازی شده است و می‌توانیم درصد استفاده قابل توجهی هم برای این موضوع را نیز در بسیاری از شهرهای ایران در نظر بگیریم اما متاسفانه این درصد در قزوین صفر است. یعنی هیچ کدام از قزوینیان نمی‌توانند از امکان تهیه بلیط قطار از طریق اینترنت استفاده کنند چرا که اصلا در لیست شهرهای مبدا و مقصد خرید اینترنتی شهری به نام قزوین وجود ندارد! این موضوع در حالی است که قزوین هم مرکز استان است هم دارای ایستگاه راه آهن پر سابقه ای است و چند سالی هم است که از فراهم شدن امکان خرید اینترنتی بلیط قطار برای شهروندان بسیاری از شهرهای دیگر ایران که نه مرکز استان بوده اند و نه جاذبه گردشگری داشته اند گذشته است.

بدون شک با فراهم شدن این امکان به تسهیل تهیه بلیط سفر با قطار برای شهروندان قزوینی و کسانیکه که قصد مسافرت یا گردشگری به قزوین را دارند کمک زیادی خواهد کرد. علاوه بر آن با برقراری این امکان با توجه به اینکه ظرفیت جداگانه به خرید اینترنتی بلیط قطار اختصاص داده می‌شود ظرفیت کل بلیط های قطار قزوین نیز افزایش خواهد یافت و تهیه آن آسان تر خواهد شد.

همینجا صراحتا از محمد علیخانی که خودش هم دستی در اینترنت دارد می‌خواهم که این موضوع را از طریق وزیر راه و ترابری سوال و درخواست کند و اگر مشکلی در برقراری این امکان برای شهروندان قزوینی وجود دارد از طریق وزیر مربوطه حل نماید. با انجام اینکار می‌توانیم بگوییم حداقل یکی از نمایندگان قزوین کاری برای صنعت IT در قزوین انجام داده است که برای شهروندان قزوین آثار مثبت و ملموس بسیار خوبی در پی خواهد داشت.