۲۳ فروردین ۱۳۸۴


سایت استانداری قزوین؛ یک بام و دو هوایی

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان سایت استانداری قزوین توسط شرکت همکاران سیستم طراحی و راه اندازی شد.

این سایت که با اعتبار بسیار بالایی اجرا شده است و در واقع یکی از شاخص های شناسایی و هویت استان قزوین است فاقد بسیاری از اصول اولیه طراحی وب سایت است. با اینکه انتظار می رفت مجموعه استانداری در انتخاب مجری نظرهای کارشناسی را برای راه اندازی و پشتیبانی یک سایت توانمند مد نظر قرار دهد اما به لحاظ ایجاد جو خصمانه و بی اعتمادی به نیروهای داخل استان که جهت اجرای آن اعلام آمادگی کرده بودند و قطعا می توانستند سایت را خیلی بهتر از آنچه هست راه اندازی و پشتیبانی کنند شرکت همکاران سیستم تهران را انتخاب کرد.

این سایت با توجه به هزینه آن بگونه ای اجرا شده است که حتی اگر با یکی از CMS ارزان داخلی یا CMS های قدرتمند رایگان خارجی اجرا می شد بسیار بهینه تر و فاقد اشتباهات و کمبودهای محرز کنونی بود. من در این نوشتار قصد صحبت بیشتر درباره دلایل افکار نا مناسب مسئولان و عدم انتخاب شایسته افراد جهت انجام پروژهای کلیدی که منجر به پیشرفت استان می شود را ندارم و در ادامه به بررسی سایت از دیدگاه فنی می پردازم.

1- سیستم مدیریت محتوا: سایت بگونه ای طراحی شده است که برای هر صفحه آن یک صفحه جداگانه طراحی شده است. این شیوه مدت زیادی است که در ساختن سایتهای داینامیک منسوخ شده است و به جای ایجاد صفحات فراوان با ارسال مجموعه متغیرها به یک صفحه باعث تغییر آن می شوند. همچنین این موضوع منجر به این می شود که در سیستم مدیریت محتوا مدیریت سایت نتواند عناوین منوهای سایت را افزایش یا کاهش دهد. این شیوه فقط در مورد سایتهایی قابل اغماض است که از یک سیستم قدرتمند File Generating شبیه MT بهرمند باشند که به جز در پاره ای موارد بسیار مهم و گسترده شبیه سیستم توسعه و انتشار وبلاگها از آن استفاده نمی شود.

2- چیدمان: طرز چیدمان عناصر سایت بگونه ای است که عناصر مهم در جایگاه اصلی خود نیستند. وجود بخش آخرین خبرها به عنوان یک ستون کوچک در ستون سمت چپ، تکرار نظرسنجی در تمام صفحات و عدم توجه به سوی عکسهای انتخابی در فلش بالای صفحه منجر به بیرون بردن نگاه خواننده از صفحه شده است.

3- نظرسنجی: سیستم نظر سنجی سایت به دلیل استفاده از کوکی ها و IP Based نبودن بگونه ای است که یک مراجعه کننده بارها و بارها با پاک کردن کوکی ها قادر به ثبت نظر خود خواهد بود!

4- جستجو: به دلیل وجود تفاوت در حروف ی و ک زبان فارسی در ویندوزهای مختلف و با توجه به اینکه هنگام ورود اطلاعات به سایت عمل یکسان سازی این حروف انجام نمی پذیرد و نبود یک مجموعه کاراکتر واحد در فیلد جستجوی سایت در سیستم عامل های مختلف که از نسخه های مختلفی از فونتها استفاده می کنند نتیجه جستجوی کلماتی که حاوی این حروف هستند متفاوت خواهد بود.

5- یونیکد: پیش فرض سایت یونیکد نیست! این به این معناست که در Browser هایی که قادر به تشخیص Encoding صفحه نیستند صفحه به طور دستی باید برای UTF-8 تنظیم شود در غیر این صورت نوشته های سایت به حروف ناخوانا تبدیل خواهند شد.

6- کپی رایت: هیچگونه حق کپی رایت و تاریخ انتشار محتوای سایت در بخش انتهایی صفحات ذکر نشده است و به جای آن آمار بازدید کنندگان جایگزین شده است!

7- شاخص های جستجو: سایت خالی از هر گونه متا تگهای مربوط به موتورهای جستجو است.

8- راست چینی صفحه: به دلیل عدم استفاده از RTL در تگها و RTL کردن کلی صفحه Scroll عمودی صفحه به سمت چپ رفته است. چیزی که چه در مورد صفحات فارسی یا انگلیسی بدلیل کاهش سهولت کاربری همواره بر راست بودن آن تاکید شده است.

9- کدهای اضافه: در Source صفحات یک مجموعه 13 کیلوبایتی از کاراکترهای اضافه وجود دارد. کد خروجی صفحه اول با درنظر گیری این کدها 33 کیلوبایت حجم دارد. به عبارت دیگر بیش از یک سوم از خروجی کدهای صفحه اول شامل کدهای اضافه هستند که منجر به کاهش سرعت بارگذاری می شوند!

10- بررسی کننده فرم: در فرم صفحه ملاقات با استاندار نبود یک برنامه بررسی محتویات ورودی ها باعث شده است که کاربر بتواند هرگونه اطلاعاتی وارد کند و یا حتی تمام فیلدهای آن را خالی ارسال کند اما هیچگونه پیام اخطاری داده نشود.

11- تماس با ما: صفحه ارتباط با ما فاقد یک فرم ساده آنلاین برای ارتباط با مسئولین سایت است.

12- اصول اولیه طراحی: اصول ویژگی Alt برای تصاویر و لینک از لگوی سایت به صفحه اول آن رعایت نشده است.

13- نسخه قابل چاپ: هیچکدام از صفحات نسخه قابل چاپ و فرم ارسال آن به دیگران را ندارند.

در پایان ذکر 2 نکته را ضروری می بینم:
من هیچگونه پیشنهادی به استانداری برای طراحی وب سایتشان نداده بودم. هرگونه فکر یا شنیده منفی را از خودتان دور کنید.
اشکالاتی که در بالا ذکر شد فقط در حالت کاربری و بدون درنظر گیری محتوا هستند و چون من دسترسی به سیستم مدیریت آن نداشتم نمی توانم به بررسی آن بپردازم.

هیچ نظری موجود نیست: